Sportpsychologie 2017-05-30T08:25:20+00:00

Sportpsychologie

“De grootste ontdekking van mijn generatie is dat mensen hun leven kunnen veranderen door hun houding van geest te veranderen.”
– William James (Amerikaans filosoof en psycholoog) 

De meeste atleten en trainers zijn ervan overtuigd dat de mentale kant bij sport zeer belangrijk is. In sport wordt succes bepaald door een samenspel van de fysieke, technische, tactische én mentale vaardigheden. Als je werkelijk wilt slagen, is het belangrijk jezelf voor al deze aspecten in te spannen.

Mentale vaardigheden kan je verbeteren en trainen. Net zoals je wekelijks heel wat tijd investeert in fysieke training, kan je ook aandacht besteden aan het trainen van mentale vaardigheden, of je nu een professionele atleet/atlete bent of fervente sportliefhebber. Het volstaat niet alleen te weten dat je mentale vaardigheden kan verbeteren en inoefenen, het is ook nuttig om te weten hoe je ze kan inoefenen. Sportmentale begeleiding helpt je bij het systematische aanleren, inoefenen en verbeteren van mentale vaardigheden die jij nodig hebt om je sportprestaties te verbeteren.

Naast atleet of sportliefhebber ben je echter vaak ook nog zoon/dochter, ouder, partner, student, of werknemer. (Top)prestaties afleveren wordt makkelijker als alle aspecten in je leven met elkaar in balans zijn. Sportmentale begeleiding helpt je daarom ook je sportbeleving te kaderen in de ruimere context van je leven.

Wil je graag meer weten over hoe je met druk kan omgaan, zelfvertrouwen kan opbouwen, jezelf kan motiveren of sport een plaats geven in je leven? Neem dan contact op met Psy4Sport. Vaardigheden zoals motivatie, zelfvertrouwen, mentale voorbereiding van een wedstrijd, concentratie, omgaan met stress en emoties als angst, verdienen jouw extra tijd en training. Trainen op mentale vaardigheden kunnen een verschil maken tussen succes en falen, tussen plezier en frustratie. Want sport is meer dan het fysieke aspect alleen.

Hieronder staan enkele voorbeelden wanneer sportmentale begeleiding nuttig kan zijn:

  1. Wanneer je merkt dat jouw prestatieniveau in de trainingen (veel) hoger ligt dan in de wedstrijden. Je weet dat je het kan, maar op het juiste moment komt het er niet uit. Je voelt je verkrampt en neemt soms verkeerde beslissingen.
  2. Wanneer je problemen kent vóór en tijdens wedstrijden, zoals slecht slapen, slecht eten, slap voelen, gespannen voelen, boos worden, of zich terugtrekken. Je merkt dat dit allemaal een negatieve invloed heeft op het sportieve resultaat.
  3. Wanneer je geen plezier meer hebt tijdens het sporten. Plezier maakt plaats voor routineus trainingsprogramma’s afwerken, en je hebt minder tijd voor familie en vrienden. Sportblessures of financiële problemen kunnen ook het plezier ondermijnen.
  4. Wanneer je moeilijkheden hebt om een stap vooruit te zetten in jouw carrière. Om de top te bereiken moet je hindernissen overwinnen. Maar soms kunnen deze hindernissen problemen worden, en ga je niet vooruit in jouw sportieve carrière.
  5. Wanneer je conflicten hebt met de coach, medespelers, of familie. Je merkt dat jouw training of competitieresultaten lijden onder de stroeve samenwerking met je coach, de aanpassing aan een nieuwe spelersgroep, of familiale problemen.

Lees zeker eens doorheen onze Sport Life Planner om nog meer te leren over momenten waarin sportmentale begeleiding nuttig kan zijn.

Naast doorlopende begeleiding gaf Psy4Sport reeds workshops of lezingen in tal van onderwerpen aan een divers publiek. Slechts enkele voorbeelden zijn:

  • komen tot doelen en waarden op het niveau van het individu en de groep voor sportteams
  • het begeleiden van jong talent voor sportouders
  • monitoring van stress en recovery voor coaches en gezondheidswetenschappers
  • emotionele controle op het sportveld voor scheidsrechters

Denkt u aan een bepaald onderwerp voor uw club of organisatie? Neem dan gerust contact met ons op.

WAT DOEN WIJ NOG

Bewegingspsychologie
Prestatiepsychologie